De teamgeest van Antonissen interieurbouw
Het gedenkwaardige zestigjarige jubileum, de uitbreiding van de inspirerende showroom en de aanschaf van een Nesting machine. Bij elkaar opgeteld voldoende aanleiding om aan te schuiven bij Antonissen interieurbouw in Breda, dat al decennialang garant staat voor unieke interieurs. In gesprek met Frank en Karin Antonissen over hun familiebedrijf en de trends en ontwikkelingen in de interieurbouw.
Even terugkomen op de laatste investering, de Nesting machine. Kun je daar wat meer over vertellen?
Frank: “Voor de verdere doorontwikkeling van ons bedrijf hebben we weer een nieuwe nesting machine van de SMC Group besteld, model 2019 met weer nieuwe mogelijkheden. Uiteraard zal ook deze worden aangestuurd door ons Imos CAD/CAM syteem. De voordelen van nesten boven zagen is dat dit;
– veel nauwkeuriger is
– er minder zaagverlies is
– dat alle bewerkingen in een arbeidsgang (formatteren en boren) plaatsvinden
De installatie is eind februari gepland en daar kijken we natuurlijk naar uit”.
Jullie hebben de stap naar automatisering en digitalisering waarschijnlijk al vrij vroeg gemaakt?
Frank: “Zeker. De moderne manier van werken zit er bij mij al 25 jaar ingebakken. In 1992 werd ik voor de helft eigenaar van Antonissen Interieurbouw, vijf jaar later nam ik het bedrijf volledig over van mijn vader. Toen had ik al in de gaten dat we met automatisering flinke slagen konden maken. Ik ben bijvoorbeeld zeer vroeg begonnen met de digitalisering van de werkvoorbereiding. Ik begon vanaf 1992 al te werken met de voorloper van Proteus, waar ik in 2000 een van de eerste gebruikers van was. Ik weet nog dat ik met mijn vader flinke discussies voerde over de meerwaarde van Imos. Het bleek uiteindelijk een enorme stap voorwaarts om de werkvoorbereiding van fabriek naar kantoor te verplaatsen.”
Is jouw aanpak binnen Antonissen interieurbouw hetzelfde als die van je vader?
Frank: “Mijn vader was een echte vakman. Hij vond het vooral belangrijk dat producten kwalitatief top gemaakt zijn. Hoe ze eruit zagen, was ietsje minder van belang. Ik ben toch iemand die meer visueel is ingesteld dan mijn vader. Dat zie je ook wel terug in mijn interieurs. Moet ik wel zeggen dat wat betreft het visuele aspect er nu wel meer mogelijkheden liggen dan vroeger.”
Dat is ook te zien in jullie nieuwe showroom, merk ik.
Karin: “Klopt. Wij ontwerpen bijna alles in 3D. Hoe groter je een ontwerp visueel kunt presenteren aan de klant, hoe meer dat tot de verbeelding spreekt. Ze krijgen dan een perfect inzicht in hun eigen interieur. Het zorgt voor een extra stuk beleving.”
Waar halen jullie het meeste voldoening uit in jullie werk?
Frank: “Het samen met de klant projecten realiseren, van begin tot eind. Dat is het leukste van het vak. We zijn in al die jaren gegroeid van een productiebedrijf naar een onderneming die complete projecten realiseert. Zo hebben we laatst twee kantoren turn key ingericht, van ontwerp tot en met constructie. We merken dat klanten het fijn vinden om één aanspreekpunt te hebben. Als we voor een klant een ontwerp hebben gemaakt, komt vaak vanzelf de vraag of we het ook kunnen realiseren. Omdat we een zeer sterke bezetting hebben, zijn we ook in staat om dit organisatorisch voor elkaar te krijgen. We hebben veel know how in eigen huis.”
Karin: “Als als gevolg van de koude acquisitie van mijn kant de prospect de opdracht bij ons legt, haal ik daar natuurlijk veel voldoening uit. Ik werk parttime voor Antonissen interieurbouw. Behalve acquisitie ben ik ook verantwoordelijk voor marketing en communicatie. Dit betekent onder andere het up to date houden van de website en het bijhouden van social media. Op het moment dat we een project hebben opgeleverd, zorg ik er ook voor dat we dit in beeld en tekst naar buiten toe communiceren. Ook dat is altijd een hele mooie klus.”
Gaat jullie voorkeur uit naar een bepaald soort projecten? Of duiken jullie overal in?
Frank: “Dat laatste. We pakken alles aan, zowel particulier als zakelijk. Onze projecten variëren van 1000 euro tot 600.000 euro. Juist die diversiteit en afwisseling zijn leuk. En dat alles elke keer weer nieuw is. Laatst kwamen we in contact met een opticien die juist op zoek was naar een interieurbouwer die niet gespecialiseerd is in het inrichten van winkels voor opticiens. Gewoon omdat hij geen standaard winkel wilde. Dat is nu wat we het uitdagende aan ons vak vinden. Op die manier kom je tot bijzondere projecten.”
Waarin onderscheidt Antonissen interieurbouw zich nog meer, behalve het turn key opleveren van projecten?
Frank: “We zijn niet altijd de goedkoopste, maar onderscheiden ons in de combinatie van ontwerpen en produceren. We merken dat door de oplevende economie hier steeds meer belangstelling voor komt. Dat klanten bereid zijn net dat beetje meer uit te geven voor een uniek interieur. Daarnaast hebben we een super leuk en enthousiast team van in totaal twaalf mensen. Iedereen kan over elkaars schouder meekijken en taken van elkaar overnemen. Degene die de administratie verzorgt stapt net zo makkelijk op de heftruck, om een voorbeeld te noemen. De goede teamgeest is heel bijzonder.”
Karin: “Antonissen interieurbouw heeft een zeer goede naam in de markt. We staan bekend om onze kwaliteit, onze betrouwbaarheid en komen afspraken altijd na. Van nature zijn we een bescheiden bedrijf, al hoeft dat niet altijd in ons voordeel te werken. We hebben een paar jaar geleden tijdelijk een marketing manager gewerkt en die vertelde ons dat we wat meer van de daken zouden mogen schreeuwen waar we goed in zijn. Dat doen we nu ook, door te investeren in nieuwe brochures en een mooie website. Tevens hebben we een “glossy” magazine uitgebracht, waarin onze klanten aan het woord komen. Binnenkort gaan we een tweede nummer maken. Als we nieuwe relaties dit magazine laten zien, merken we dat dit meteen een stukje vertrouwen geeft.”
Wat zijn nog belangrijke doelen voor de toekomst?
Frank: “Het goed overdragen van het bedrijf aan de volgende generatie. Ik ben er al over na aan het denken wat de beste manier is. Toen ik het bedrijf van mijn vader overnam heb ik lange tijd alleen de scepter gezwaaid en eerlijk gezegd miste ik soms een sparringpartner. Die heb ik nu wel, in de persoon van Jeroen Verhoeve. Hij heeft de laatste jaren ook erg veel energie in het bedrijf gestopt en is recent ook mede-eigenaar geworden. Dus het is ook een optie om Jeroen in de toekomst samen met mijn zoon Ralph het bedrijf te laten leiden. Ralph werkt nu drie jaar mee in de productie en is ontzettend enthousiast om verder te groeien naar bijvoorbeeld de rol van projectleider.”
Heeft Ralph veel weg van zijn vader?
Frank, glimlachend: “Moet je aan Karin vragen.”
Karin: “Als Ralph bij klanten binnenstapt, hebben ze meteen in de gaten dat het de zoon van Frank is. We krijgen vaak positieve reacties van klanten als ze in gesprek met Ralph zijn geweest. Het is iemand die op een hele prettige manier met mensen communiceert.”
Frank: “Een zeer belangrijke eigenschap. Vroeger was het voldoende als je een vakman was. Tegenwoordig worden er hogere eisen gesteld, met name op het communicatieve vlak. Een goede omgang met je klantenkring is essentieel. Dit levert veel waardering op. Daar hoef ik mezelf in de toekomst dus geen zorgen over te maken.”
Ralf Pijnenburg
www.antonissen.nl